Pred pár dňami sa skončil marec – mesiac knihy. Veľa sme hovorili o dôležitosti čítania. No, dokážeme čítať s porozumením? V ostatných rokoch výskumy hovoria, že naše deti s tým majú problém. Mária Babinská urobila najskôr anketu.
I. Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Dnes sa zameriavame na problém čítania s porozumením. Ide o to, že niektoré deti nedokážu spracovať písaný text a pochopiť jeho význam. Čítanie s porozumením sa opiera o dve schopnosti, ktoré sú navzájom prepojené: čítanie slov a porozumenie jazyka. Mária Babinská oslovila učiteľku slovenského jazyka a literatúry v Základnej škole Ostredkova Kláru Meňhert Kaušic.
II.
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Ak čítame preto, aby sme z knihy alebo článku získali skutočnú múdrosť a videli medzi riadkami, nemôžeme textom len tak preletieť a nezamyslieť sa nad tým, čo sme si prečítali. Čítanie nemôže byť len rozpoznávanie písmen a slov.
Mnohí žiaci dokážu plynulo čítať, ale nerozumejú textu alebo niektorým slovám. Schopnosť pochopiť text je pre úspech v štúdiu a celkovo v živote nevyhnutná. Mária Babinská sa tentoraz pozhovárala s vedúcou knižničných služieb v Miestnej knižnici Petržalka Vierou Némethovou.
III. Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Mnohí si myslia, že keď dieťa nahlas plynule číta, že je to dobrý čitateľ. Existuje však veľa detí, ktoré čítajú krásne, ale keď sa ich opýtate, o čom bol text, tak to nevedia. Majú problémy s porozumením viet, slovnej zásoby, nerozumejú obrazným pomenovaniam, nevedia hľadať v texte súvislosti alebo nevedia povedať obsah. Mária Babinská sa tentoraz pozhovárala s vychovávateľkami v základnej škole. Najskôr oslovila Denisu Dolnú.
IV.
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Čítanie nie je len jeden úkon, ale celý systém akcií nášho mozgu a nervovej sústavy. Či textu dieťa porozumelo alebo nie zistíme jedno-ducho. Po prečítaní alebo počas neho sa ho opýtame kľúčové otázky. Podľa toho, ako rýchlo a ako presne dieťa odpovedá, dokážeme ľahko zistiť či porozumelo textu.
Slová, ktorým dieťa nerozumie si treba vypísať a vyrobiť si z nich slovník. Môže byť obrázkový alebo pre starších i písaný. Ideálne, ak by sa na jeho príprave podieľal aj čitateľ.