S pribúdajúcimi slnečnými dňami sa na ceste do cieľa stále viac ľudí – na vlastných nohách, na dvoch alebo štyroch kolesách... Práve preto sa v dnešnej rannej téme budeme venovať vzájomnej tolerancii a rešpektu medzi všetkými skupinami. Aj Mestské lesy Bratislava v uplynulý pekný víkend upozorňovali na ohľaduplnosť medzi pešími a cyklistami – pretože veľa lesných ciest v nich je značených pre obe skupiny ako spoločné trasy. Dnes sa však zameriame na toleranciu a rešpekt skôr v oblasti cyklodopravnej štruktúry priamo v obciach či mestách. Certifikovaný tréner a skúsený cyklista Samuel Pivko Tatiane Šuškovej povedal.
Otázka na dnes - I. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Rozvoj záujmu o cyklistiku v posledných rokoch podnietil aj rozvoj cyklodopravnej infraštruktúry, aj keď v tomto smere máme naozaj u nás na Slovensku veľa čo dobiehať. Jednoduchšie je to s rozvojom cykloturistickej siete trás, oveľa náročnejšie je budovanie ciest pre cyklistov v obciach a mestách. A aj nedostatok tolerancie a rešpektu medzi pešími, cyklistami a vodičmi sa ukazuje ako jeden zo zásadných faktorov v rozhodovaní samospráv budovať nové úseky cyklociest, cyklochodníkov, či cyklokoridorov. Tatiane Šuškovej to potvrdil starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Michal Vlček.
Otázka na dnes - II. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Poznáte aké cesty v mestách sú v rámci cestnej premávky sú určené pre cyklistov? Cestička pre cyklistov, cyklistické pruhy, ochranné pruhy pre cyklistov a koridor pre cyklistov. Majú chrániť najmä cyklistov a všetci účastníci dopravy by mali aj na nich rešpektovať dopravné predpisy. Tatianu Šuškovú zaujímalo, aké skúsenosti majú samotní cyklisti.
Otázka na dnes - III. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Chodci-cyklisti-vodiči – trojuholník, v ktorom to občas pekne škrípe. Problémom žiaľ nie je len malá vzájomná ohľaduplnosť, ale v mnohých prípadoch aj neznalosť najnovších predpisov. Viete, že najviac všetkých kolízií sa stane v letných mesiacoch? Podľa štatistík sa prevažná časť tragických nehôd medzi chodcami, cyklistami a vodičmi sa stáva za zníženej viditeľnosti v obci a mimo priechodu pre chodcov. A najčastejšie príčiny tragických nehôd sú chýbajúce reflexné prvky na oblečení chodcov, ktorí navyše prechádzali cez cestu na tmavých miestach, alebo nerešpektovali svetelnú signalizáciu. Vinu často nesú aj vodiči, ktorí považujú komunikácie za svoje územie a chodcov, či cyklistov nerešpektujú. Svoje povinnosti majú však aj cyklisti, aj keď to najmä v mestách s bezpečným priestorom na prepravu nemajú naozaj ľahké. Téma sa venuje Tatiana Šušková, ktorá najskôr oslovila nadšenú cyklistku, pre ktorú je ale prekonať mesto náročné.
Otázka na dnes - IV. časť
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Prejavme teda trošku slušnosti a empatie voči ostatným účastníkom cestnej premávky, či už sme za volantom bicykla, inokedy za volantom auta alebo ideme pešo, veď vždy na nás niekto doma čaká a teší sa, že sa bezpečne a v poriadku vrátime.