Na celom Slovensku beží celotýždňové podujatie – „Celé Slovensko číta deťom“. Preto sa v dobrých radách zameriame na to, ako začať deťom čítať, aké knihy vybrať, alebo ako dlho by mali deti čítať. Viery Kučerovej z občianskeho združenia Celé Slovensko číta deťom sa na dobré rady pýtal Dalibor Uhlár.
1. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Čítanie deťom v ranom, alebo v neskoršom detstve pomáha budovať slovnú zásobu, stimuluje ich predstavivosť a zlepšuje komunikačné schopnosti a zručnosti. Prostredníctvom čítania sa dieťa zoznamuje s rôznymi príbehmi a získava mnoho informácií o svete okolo seba. A posledné výskumy hovoria, že čítanie deťom má silný dopad na ich vývoj a neskoršie úspechy v škole a živote.
Čítanie sa považuje prevažne za aktivitu, ktorú s deťmi riešia mamičky. Ak sa k čítaniu dostane otecko, je to pre deti niečo „špeciálne.“ „Deti sú z toho nadšené, a preto sú aj viac sústredené,“ tvrdia to vedci. Dalibor Uhlár sa Viery Kučerovej z občianskeho združenia Celé Slovensko číta deťom opýtal – ako sa dá vtiahnuť dieťa do čítaného príbehu?
2. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
A ešte pár rád na záver: - čítané príbehy by mali obsahovať časté hlasové modulácie, dobré je meniť aj výšku svojho hlasu – napríklad pri rozprávaní rôznych postavičiek. Obsah nie je dôležitý – čítať môžete čokoľvek. Deti milujú farby, a preto je vhodné vyberať obrázkové knihy s jasnými pestrými farbami. Snažme sa aj o interakciu pri čítaní: ukazujme deťom na obrázkoch, rozprávajme sa s nimi o nich. Tak sa pre neho stane čítanie veľmi príjemným, a verte, že si to zafixuje na celý život.
Nedávne výskumy Národnej knižnice poukázali, že rozhodujúci vplyv na čítanie má rodina a škola a vzápätí dodáva, že najčastejším dôvodom, prečo deti nečítajú knihy, je, že ich to nebaví. Zahraničné články potvrdzujú, že motivácia je hlavným predpokladom rozvoja čitateľských zručností a čitateľstva všeobecne, pretože motivovaný čitateľ ľahšie prekoná počiatočné prekážky, získa väčšiu sebaistotu, číta lepšie a tiež viac. Voľný výber kníh prináša samostatnosť a istotu v čítaní. Dalibor Uhlár sa Viery Kučerovej z občianskeho združenia Celé Slovensko číta deťom opýtal, aké knihy je vhodné čítať deťom do 5 rokov?
3. časť
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Pamätáte si ešte na čarovné slová „Kde bolo, tam bolo... Za siedmimi horami...“, ktorými sa začínali rozprávky, ktoré nám buď mama alebo otec čítavali? V mnohých z nás vyvolajú spomienku na to, ako sme sa s radosťou a nadšením každý večer vyberali do rozprávkového sveta, kde dobro víťazilo nad zlom, kde dobrým ľuďom pomáhali aj zvieratká a kvety a rôzne zázračné sily. Na celom Slovensku máme celotýždňové podujatie „Celé Slovensko číta deťom“. V dobrých radách radí Viera Kučerová z občianskeho združenia Celé Slovensko číta deťom, ktorej sa Dalibor Uhlár opýtal, ako dlho je ideálne čítať deťom.
4. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Celý týždeň sme v dobrých radách hovorili a zároveň aj radili ako a čo deťom čítať, ako čítanie kníh podporuje prirodzený vývoj detí, zlepšuje sústredenie a uľahčuje aj učenie. To všetko v rámci celotýždňového podujatia – „Celé Slovensko číta deťom“. Dnes si dobré rady ešte zrekapitulujeme. Dalibor Uhlár sa Viery Kučerovej z občianskeho združenia Celé Slovensko číta deťom opýtal ako sa dá prilákať deti ku knihe.
5. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Pravidelné a hlasné čítanie deťom učí morálnym hodnotám, pomáha pri výchove, vytvára pevné puto medzi rodičom a dieťaťom a je tou najlepšou investíciou do budúcnosti dieťaťa.
Budúci týždeň budeme v skloňovať zdravý životný štýl.