Meno Tomáša Haviara sme v našej rubrike História už viackrát spomínali. Ako autor sa venuje najmä úzkorozchodným železniciam. Takto vznikli napríklad jeho knihy o železničkách pastiev Pálfiovcov alebo trnavské cukrovarské železnice. Najnovšie sa Tomáš Haviar venoval s kolegami Zdeňkom Hrdinom a Janom Matějíčkom téme výroby úzkorozchodných lokomotív. Tie sa využívajú najmä v priemysle – v baniach či ako podniková doprava. V čase zašli do ďalekej histórie. Môže sa povedať, že ide aj o súčasnosť. Martin Jurčo sa ho pýtal aj na to – kde všade sa slovenské lokomotívy dostali.
História - I. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Hovoríme o zaujímavom projekte historika Tomáša Haviara o dejinách výroby úzkorozchodných lokomotív. Spolu s kolegami Janom Matějíčkom a Zdeňkom Hrdinom spracovali túto nevšednú tému. A ako sme počuli, bola to oblasť naozaj neprebádaná. Úzkorozchodné železnice sa dodnes vo veľkom využívajú najmä v baniach a ako doprava v rôznych strojárskych podnikoch. Aj na západnom Slovensku. Tomáša Haviara sa pýtal Martin Jurčo.
História - II. časť
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Slovenské banke a priemyselné lokomotívy teda dobýjajú svet aj v súčasnosti. Už zajtra sa v Brne začína ďalší ročník Medzinárodného strojárskeho veľtrhu. A tam sa pre zmenu budú prezentovať aj dva typy slovenských autobusov - a dokonca sú aj kandidátmi na ocenenia veľtrhu. Viac si povieme zajtra predpoludním.