Od malička nám rodičia aj učitelia zdôrazňujú, aké dôležité je v živote získavať vedomosti, učiť sa. Niet o čom pochybovať. Skôr sa zamyslieť nad tým, ako sa učiť, lebo sedieť s knihou v ruke a myšlienkami byť úplne inde, je zbytočné. Rovnako bifľovať sa bez toho, aby sme nad obsahom textu uvažovali a pracovali s ním. Odborníci skúmali skupinu študentov pred maturitou, aby zistili, aké rôzne majú motivačné ciele, ako odlišne pristupujú k učeniu , aké pritom zažívajú emócie a tiež, čo chcú učením dosiahnuť. Hane Michalčíkovej o tom viac povedala vedkyňa Kamila Urban z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV.
Vplyv emócií a motivácie na učenie I. Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Už sme dnes hovorili o tom, aká dôležitá je pri učení motivácia. Vonkajšia, ktorá nevychádza z nás samotných, ale napríklad z prostredia, v ktorom žijeme, rodiny, obyčajne nefunguje tak dobre, ako motivácia vnútorná, keď sa učím, lebo to sám chcem. Ak je spojená s osobnými cieľmi a hodnotami, poženie nás dopredu. Ak rozmýšľate ako spojiť svoj životný cieľ so školou, stačí, ak si odpoviete na pár otázok: „Čo ma baví?, Čo by som chcel v živote dosiahnuť, Čo je môj konečný cieľ?„ A pokojne si ich napíšte na papier a každý deň si ich prečítajte nahlas. Iba tak oživíte túžbu po vzdelaní a svoju motiváciu si udržíte. Možno si však poviete, ale ja žiadnu motiváciu nemám. Nie ste sám, ako vysvetlila Hane Michalčíkovej vedkyňa z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV Kamila Urban.
Vplyv emócií a motivácie na učenie II.
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
A čo ak sa ani po týchto odporúčaniach nedokážete správne motivovať k učeniu? Začnite od malých vecí - denných, týždenných, mesačných plánov. Napíšte si ich a nahlas prečítajte. Napríklad: naučiť sa denne 50 nových slovíčok, opraviť 5 starších článkov, zopakovať si 5 statí k maturite, prečítať minimálne dva nové články denne. A nezabudnúť na ten najhlavnejší cieľ - jednoducho s tým začať.