Chceme efektívne komunikovať? Mali by sme vedieť čítať a písať. No aj schopnosť rozumieť textu a pochopiť ho, je pre úspech v živote a v štúdiu nevyhnutná. Od učiteľov sa očakáva, aby čo najviac podporovali rozvoj zručnosti čítania s porozumením. Mária Babinská oslovila Martu Hašíkovú, ktorá má na starosti školskú knižnicu v Základnej škole Pavla Marcelyho na Drieňovej ulici v bratislavskom Ružinove.
Čítanie s porozumením? Problém dnešnej doby? I. Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Hovorí sa, že keď dieťa nahlas plynule číta, že je to dobrý čitateľ. Je však veľa detí, ktoré čítajú veľmi dobre, no, keď sa ich opýtate, o čom bol text, ktorý čítali, tak vám nevedia povedať. Majú problémy s pochopením viet, slovnej zásoby, nerozumejú obrazným pomenovaniam, nevedia hľadať v texte súvislosti alebo sa nevedia ústne vyjadriť o texte. Mária Babinská bola zvedavá na názor stredoškoláka. Jakub Zverka je zo Spojenej školy svätej rodiny v Petržalke, je to študent 2. ročníka nemeckého bilingválneho gymnázia.
Čítanie s porozumením? Problém dnešnej doby? II.
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Samozrejme, pri čítaní s porozumením je dobré, ak sa text rozoberá ústne. No, niektorým žiakom pomáha, ak si určité myšlienky a informácie zapíšu. Totiž v súčasnosti si žiaci často poznámky nepíšu, radšej si ich odfotia z tabule do mobilu alebo im ich vyučujúci pošle mailom napríklad vo forme prezentácie. No psychológovia v zahraničí zistili, že čo sa deje v našom mozgu: „V procese písania sa aktivujú jedinečné nervové spojenia. Pri písanom písme prebieha rozpoznávanie slov cez gestá prostredníctvom mentálnej simulácie.“